Marktonderzoek

Als marktonderzoeker help ik opdrachtgevers bij het nemen van de juiste marketing- en communciatiebeslissingen. Bijvoorbeeld voor de invulling van toekomstig beleid, proposities of productinnovaties. Met kwalitatief onderzoek bied ik inzicht in ideeën, drijfveren en voorkeuren van doelgroepen: wat vindt men belangrijk en waarom?

Na jaren veel ervaring te hebben opgedaan bij onderzoeksbureaus Motivaction en Ferro Explore! werk ik sinds 2011 als freelancer voor een breed klantenpakket. Ik ga altijd door tot ik heb achterhaald door welke kleine triggers of grote trends mensen zich laten beïnvloeden in hun houding en gedrag. Insights vertaal ik naar concreet en strategisch advies.

Ik ben zowel zelfstandig als in samenwerking met bureaus inzetbaar voor het gehele onderzoekstraject:

  • Projectmanagement van onderzoekstrajecten als customer journeys, doelgroepenanalyse, klanttevredenheidsonderzoek, conceptontwikkeling en communicatieonderzoek.
  • Uitvoering van veldwerk: single-interviews, groepsdiscussies en brainstorms met zowel consumenten als professionals.
  • Initiëren en onderhouden van klantcontact.
  • Analyse, rapportage en presentatie.

Als tekstschrijver verzorg ik uiteraard strakke en prettig leesbare rapportages en heldere briefings in het Nederlands en Engels.

Opdrachtgevers zijn:
Motivaction: diverse typen onderzoek voor grote accounts zoals KPN, Ministerie van VROM, Nationale Nederlanden, Van Gogh Museum en Greenpeace
Ruigrok NetPanel: verschillende projecten op interim basis voor onder andere ING, PLUS , de Key en Intratuin
GfK NORM: strategische onderzoeken, communicatietesten en instore shopperonderzoeken voor onder andere Pepsico en John West
Millward Brown: etnografisch onderzoek, strategisch merkonderzoek en communicatietesten voor klanten binnen de FMCG-branche zoals Unilever, Jacobs Douwe Egberts en Praxis
MWM2: concepttests, klanttevredenheidsonderzoek, customer journeys en usability onderzoek voor o.a. Rabobank, ABN AMRO, GGD en Universiteit Utrecht
Validators: concepttest en doelgroepanalyse van een RTL multimedia-project
ING: communicatie- en explorerende onderzoeken onder medewerkers
Springbee: ontwikkeling persona’s, behoeftenonderzoek, pretests en prototyping voor de horecabranche
Persona Company: ontwikkeling van persona’s voor grootzakelijke klanten
WeMakeVR: concepttesting voor de zorg
Stift Festival: behoeftenonderzoek onder bezoekers